torsdag 27 oktober 2011

CP eller inte CP... det är frågan.

Här kommer en liten uppdatering på Freddiefronten...
Vi var på KS i tisdags, för att gå med i en studie om tidig motorisk träning för små barn med CP-skador.
Vi träffade en arbetsterapeut som testade Freddie lite, genom att ge henne olika leksaker och kolla hur hon använde händerna osv. Freddie skötte sig fint. Det känns som att hon kommit igång lite, bara med den lilla träning vi givit henne. Dock kunde även terapeuten se tydliga skillnader mellan höger och vänster sida.
Vi bad henne berätta lite om vad hon ansåg att vi kunde förvänta oss. För vi har ju än så länge inte en susning om vad som väntar.
Med förlov, att ingen kan säga säkert, så upplevde hon Freddie som så pass rörlig och framförallt aktiv och viljestark, att hon bedömde det som i stort sett säkert att hon kommer lära sig gå. När, sa hon visserligen inte :-/.
Hon sa också att de färdigheter som Freddie redan lärt sig och kommer lära sig, kommer bestå om vi ser till att hon får använda dem.

Hon sa också att spasticiteten i armar och ben inte brukar öka med tiden, och det låter ju bra. Men där misstänker jag att hon kanske inte var helt rätt ute. Hur hon nu inte kan vara det...
Men jag har för mig att jag läst motsatsen. Att små barn med CP inte är spastiska från början, men blir det. Måste läsa mer, känner jag...

I övrigt så har Freddie varit frisk i nästan en vecka.
Tills inatt. Gul snuva. Tjock.
Som Stakka sjunger: Here we go again....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar