tisdag 10 maj 2011

Sjätte sinne?

En bra dag. Tack vare sol och värme eller snarare trots sol och värme. Vi har haft Freddie i skuggan så klart, men hon har ändå blivit varm och vi har givit henne extra vätska. Spätt ut mjölkersättningen lite. Jag vet inte om det är ok. Om det kan bli problem med hennes saltbalans osv, men än så länge fungerar det bra.
En bra sak vi använder oss av när vi gör mjölkersättning, är en vanlig digital hushållsvåg. Då slipper vi mäta så förtvivlat med decilitermått och det är lättare att hålla rent när man slipper blaska. Man måttar bara upp pulver med skopan som följer med paketet. Tarerar vågen (nollställer) och fyller på så många gram vatten man vill ha. Blandar. Det fungerar jättebra. 30g. vatten till en skopa.
Om man är riktigt ambitiös och har en exakt hushållsvåg kan man väga pulvret också och hälla i vatten efter.
En skopa väger 4,3 gram och behöver 30 g vatten. Förhållandet är alltså c:a 1:7.
Om man råkar hälla upp 5g pulver, så gör det ingenting, för då häller man bara på 35g vatten osv...ja, ni fattar... Jag är en nörd.
Freddie nöjer sig fortfarande bara med att bli buren. Eller ligga väldigt nära någon i sängen. Hon är otroligt perceptiv och reagerar direkt om man flyttar på sig. När hon ligger bredvid mamma i sängen kan hon sova fyra timmar i sträck, men om mamma går på toaletten, tyst som en mus, vaknar hon ofelbart.
Idag hade jag fått henne att somna i vagnen. Vi var i köket och jag satt och jobbade med datorn. Efter ett tag tassade jag ut för jag skulle gå och hämta en sak. En minut senare var hon vaken....
Har hon bara otroligt bra hörsel eller använder hon sig av telepati?!
Jag är inget new-age fan, men den som lever får se.
Och just nu är vi så glada för att Freddie gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar