torsdag 15 september 2011

Sju kilo...

Freddie har passerat sju kilo. Milstolpe! (Alla kilon är milstolpar!)
Hon utvecklas i stort sett som hon ska, men ligger lite efter med motoriken i sina armar. Hon använder i stort sett bara vänsterhanden att gripa med och högerhanden är oftast fortfarande knuten.
Men vi tränar henne då och då genom att lägga leksaker på högersidan, och då kan vi oftast få igång armen lite.
På grund av utvecklingen med armen kommer vi gå på lite extrabesök på SÖS under hösten.
Annars klarar Freddie följande: Rulla runt. Säga Ba ba. Prutta med munnen. Nästan sitta med stöd. Leka med sina fötter. Leka tittut. Äta gröt och puré. Nästan hålla flaskan själv.
Lite efter kanske för en niomånadersbebis, men helt ok för en femmånaders. Och det är ju så vi räknar!
Under en kort period jobbar både jag och min fru heltid. Helt vansinnigt så klart, men vi är frilans och har svårt att välja. Så nu har vi en barnvakt på halvtid som kommer några timmar varje dag.
Vi var lite oroliga för hur Freddie skulle hantera det, men det har gått jättebra,
Vi tog det lugnt och introducerade barnvakten succesivt tillsammans.

Amningen är i stort sett helt utfasad.
När vi låg på KS läste jag i någon studie att prematurer som inte kommit upp i amning ordentligt oftast inte ammar överhuvudtaget efter ett halvår. Jag minns inte de exakta siffrorna, men så här i efterhand känns det så uppenbart varför det är så svårt att kombinera modersmjölkersättning och amning.
Och det är helt enkelt för att ersättningen är för söt och för lättillgänglig. För lättdrucken ur flaskan.
Det finns amningsflaskor där barnet måste suga mer och där det inte rinner mjölk om inte barnet anstränger sig. Jag tror att det var medela som sålde dem. De kan nog vara ett hett tips för de som ska börja samma resa som vi nu. Att ersättningen sen är söt är ju inte så mycket att göra åt. Om man inte jobbar på Nestlé.

Till sist: Idag var jag på mitt första styrelsemöte i Prematurföreningen i Stockholm/Uppsala.
Vilket gäng! Om ni inte gått med i prematurföreningen ännu, gå in på hemsidan www.prematur.nu och gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar