fredag 6 januari 2012

Barnförsäkringar för prematurer...

Jag tänkte att jag skulle skriva lite om det vi fått erfara när det gäller Barnförsäkringar för prematurer.
Det verkar som att det händer en del just nu på den fronten, sedan Folksam, som första bolag, beslutat att ändra rutinerna för sina bedömningar. När man tecknar en barnförsäkring fyller man vanligen i en hälsodeklaration för barnet. Det är ett formulär där man intygar att barnet för närvarande är fullt friskt, alternativt redogör för vilka sjukdomar barnet har eller haft samt vikt och längd och eventuella komplikationer vid förlossningen. Förut var det ofta så att om det fanns något att anmärka på i deklarationen så underkändes den helt och hållet och det blev i stort sett utsiktslöst för föräldrarna att få en försäkring till sitt barn. Anmärkningarna kunde vara vitt skilda som övervikt, eksem, astma, premturitet osv...Det var ju precis lika absurdt som det låter , så jag tyckte att det var välkommet när Folksam bestämde sig för att försöka kunna ge alla barn en försäkring. De barn som fick nedslag på hälsodeklarationen kunde inte försäkras för den diagnosen de fått just nedslaget på, men för en mängd andra diagnoser. Ett CP-skadat barn kan nu exempelvis få ut föräskringspengar för en eventuell diabetes, men inte för komplikationer av sin CP-skada. Ett prematurfött barn med BPD kan teckna en fullskalig olycksfallsförsäkring som löser ut om hon cyklar omkull men hennes sjukförsäkring täcker inte exempelvis en svårare utveckling av hennes astma.
Alla barnförsäkringarna på Folksam, där det finns något att anmärka på i hälsodeklarationen, är behäftade med en halvårs karenstid, för vilka skador inom den tiden inte ersätts. Försäkringen täcker heller inte skador som redan uppstått, som jag tidigare nämnt. Folksam vill också att man tecknar sin hemförsäkring hos dem.
Ett annat alternativ till Folksam, kan vara om det ev fackförbund man är med i, har ett avtal med ett försäkringsbolag. Då kan man ofta teckna rätt förmånliga försäkringar för hela familjen inkl. barnen, sk medlemsbarn, och det utan hälsodeklaration. De är ofta billigare och enklare. Dock är vår medlemsförsäkring behäftad med en karenstid fram till att barnet fyllt två år. Den täcker således inte skador eller diagnoser som uppkommit innan två års ålder. Därför kan exempelvis vår dotter inte få ersättninge för en ev CP-skada, eftersom misstanken om en sådan föreligger innan hennes tvåårsdag.
Ett tredje alternativ som egentligen inte ersätter de förra, men som ändå inte ska glömmas bort är de mamma och graviditetsförsäkringar som man kan teckna innan barnet är fött. De löser ut om något skulle uppstå efter förlossningen eller under graviditeten och betalas oftast ut som engångsbelopp vid exempelvis invaliditet. De gäller dock oftast inte för barn födda innan v. 26... De är rätt smarta ändå, försäkringsbolagen.
Jag minns dock hur just den klausulen räddade mig från mycket ångest efter att vår dotter just fötts. Jag stod och grät i hissen upp från förlossningen till NeoIVA och kunde inte förlåta mig själv för att jag inte hunnit betala in graviditetsförsäkringen, och nu var det försent. Det fanns ju ingen graviditet längre. Jag hade sjabblat...det var det enda jag kunde tänka på, så där fem minuter efter förlossningen. Men tur i oturen, det taskiga försäkringsbolaget hade inte betalat ut några pengar i alla fall, även om jag hunnit, eftersom försäkringen inte gällde för födslar innan v. 26!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar